Promujemy Rzeczypospolita Polska
Zachodnia Obwodnica Szczecina na S6 wraz z tunelem pod rzeką Odrą na odcinku miasta Police –Święta w końcu zostanie zrealizowana!
To inwestycja w województwie zachodniopomorskim, która od kilkunastu lat była obiecywana i bardzo oczekiwana przez środowisko lokalne, inwestorów i przewoźników. Szczecin, to miasto w woj. zachodniopomorskim, położone na Pobrzeżu Szczecińskim, nad rzeką Odrą i jeziorem Dąbie oraz Zalewem Szczecińskim , i tylko 65 km dzieli go od Morza Bałtyckiego.
Szczecin położony na Pomorzu Zachodnim, graniczy od północy m.in. z miastem Police, od zachodu z Gryfinem, od południa z Kobylanką, a od wschodu z Goleniowem (port lotniczy Szczecin- Goleniów). Szczecin graniczy także z Niemcami (5 km do Kołbaskowa).
Z racji swego położenia i uwarunkowań logistycznych Szczecin stał się miastem tranzytowym i transferowym. Infrastruktura drogowa, centrum kolejowe, żegluga morska, port morski, stocznia szczecińska (remontowa, jachtowa) i port lotniczy stały się kołem zamachowym gospodarki w regionie przodującej w przemyśle metalowo-maszynowym, chemicznym, stoczniowym, drzewnym, meblarskim, energetyki, budownictwa jak i w produkcji rolno-spożywczej, w tym rybołówstwie. Ciekawostką jest, że w XIX w. produkowano tutaj luksusowe samochody marki Stoewer.
Czy wiecie, że pod Szczecinem znajduje się system podziemnych korytarzy, a nawet całe podziemne miasto. Korytarze te ponoć mieszczą autostrady, a nawet, prawdopodobnie, nieukończony podziemny dworzec kolejowy. Można nimi przejść pod Odrą oraz pod Regalicą. tam też ukryta jest słynna Bursztynowa Komnata. W Szczecinie urodziła się i dorastała caryca Katarzyna II. Również ze Szczecina pochodziła caryca Maria Fiodorowna - żona Piotra I. Szczecin słynie też ze słynnego przemówienia Winstona Curchilla o "żelaznej kurtynie" ("Od Szczecina nad Bałtykiem do Triestu nad Adriatykiem zapadła żelazna kurtyna dzieląc nasz Kontynent. Poza tą linią pozostały stolice tego, co dawniej było Europą Środkową i Wschodnią. Warszawa, Berlin, Praga, Wiedeń, Budapeszt, Belgrad, Bukareszt i Sofia, wszystkie te miasta i wszyscy ich mieszkańcy leżą w czymś, co trzeba nazwać strefą sowiecką, są one wszystkie poddane, w takiej czy innej formie, wpływowi sowieckiemu, ale także - w wysokiej i rosnącej mierze - kontroli ze strony Moskwy"). Ciekawostką jest też, że na Jeziorze Dąbie znajduje się kadłub statku zbudowanego z betonu. Betonowcem "Urlich Finsterwalder" przewożono benzynę z fabryki benzyny syntetycznej w Policach do Świnoujścia!
W ostatnich latach Szczecin stał się również ośrodkiem turystycznym. Miejsca, które w szczególności warto zobaczyć, to słynne Wały Chrobrego, Zamek Książąt Pomorskich, główny gmach Muzeum Narodowego, Brama Portowa. Miasto stanowi też centrum akademickie i kulturalne (opera i operetka, liczne teatry, muzea i ośrodki kultury), jest także siedzibą katolickiej metropolii. A Kino Pionier -1909 jest najstarszym, nieprzerwanie działającym, kinem na świecie!
W Szczecinie znajduje się również największa nekropolia (cmentarz) w Polsce o powierzchni 172,33 ha i trzecia pod względem wielkości w Europie.
Miasto słynie z dużej ilości zamieszkujących osób (ponad 403 tysiące), a sama jej powierzchnia wynosi 300,6 km 2! Miasto słynie też z km korków i utrudnień drogowych, dlatego od lat postulowano o przebudowę infrastruktury drogowej, która usprawni ruch tranzytowy z północny na południe Polski, odciąży miasto Szczecin i Police z pojazdów ciężarowych, skróci czas dojazdu do portu lotniczego w Goleniowie, Zakładów Chemicznych w Policach, Fabryki Polimerów i portu w Świnoujściu. A także pozwoli bezpiecznie i sprawnie wjechać/ wyjechać z miasta. Roboty budowlane rozpoczną się za 1.5 roku, długość obwodnicy wynosić będzie 51,6 km, zaś długość tunelu wyniesie 5 km. Wartość projektu: 5,4 mld zł.Tunel zacznie się za węzłem Police przy zakładach chemicznych, a skończy w rejonie miejscowości Święta.
Święta, to popegeerowska miejscowość powiatu goleniowskiego, która potrzebuje wyrównania dysproporcji między regionami, a sama inwestycja zwiększy spójność społeczną i terytorialną, a zarazem przyspieszy proces rewitalizacji wsi. Jest to kilkunastoletni postulat społeczności lokalnej, która w końcu doczekała się odnowy. Tunel poprowadzony zostanie pod infrastrukturą przemysłową, linią kolejową, drogą wojewódzką nr 114 i rzeką Odrą. Będzie budowany przez maszynę TBM, a jedynie miejsca wjazdu i wyjazdu z tunelu powstaną przy użyciu ścian szczelinowych.
W Szczecinie, od 2 lat trwają prace dotyczące pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m na odcinku 62 km i jego poszerzenia, umocnienia dna, a także utworzenia 2 sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.
Prowadzone są prace przebudowy Obrotnicy dla statków na połączeniu Kanału Grabowskiego i Basenu Dębickiego, i na odcinku toru wodnego między Nabrzeżem Zbożowym a Obrotnicą oraz na odcinku w połączeniu z Kanałem Polickim a nabrzeżem w Porcie Morskim w Policach. Powstaje także budowa i przebudowa infrastruktury związana z nadzorem nad bezpieczeństwem ruchu morskiego oraz ochroną środowiska morskiego oraz rozbudowa Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. Trwają także roboty związane z umocnieniem brzegów.
Inwestycja prowadzona jest przez Urząd Morski i Zarząd Portu Szczecin-Świnoujście i dofinansowana z budżetu państwa i budżetu UE. Jego wartość to 1,4 miliarda złotych! Termin zakończenia-2022 r.
A samo pogłębienie toru wodnego pozwoli na wpłynięcie do Szczecina dwukrotnie większym statkom...
Inwestycje na Pomorzu Zachodnim odzwierciedlają istotę współpracy rządu z samorządem i potrzeby uzyskani miasta dostępu do Funduszy z Odbudowy w ramach środków unijnych.
Szczecin jest jednym z pierwszych i z najstarszych miast... i już rozumiemy dlaczego....