Promujemy technologię wodorową i ERK-2021
W dniach 21-24.09.2021 r. w Gdańsku odbyły się 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO zorganizowane w ramach działań promujących ERK 2021 zwiększając zainteresowanie branżą kolejową, która wpisuje się w cele Europejskiego Zielonego Ładu, Polskiego Ładu i działania proekologiczne. Obejrzyj relację: TRAKO
Podczas targów zaprezentowano prototyp lokomotywy wodorowej Gama (model SM42 6Dn) zaprojektowanej i wyprodukowanej przez polski zakład Pesa Bydgoszcz S.A. (Strona: pesa. produkty,pl) przy współpracy ze spółkami PKP S.A. i PKN Orlen S.A.
Charakterystyka lokomotywy:
-4 elektryczne silniki asynchroniczne o mocy 720 kW (4 x 180 kW),
-2 ogniwa wodorowe o mocy 170 kW (2x85 kW),
-baterie trakcyjne typu LTO 167,6 kWh,
-zbiorniki na sprężony wodór H35 (350 bar) o pojemności 175 kg.
-ciąg masy do 3200 ton,
-częstotliwość tankowania, co 24h.
Do tego, loomotywę wyposażono w system jazdy autonomicznej oraz system rozpoznający przeszkody i jest ekologiczny.
Wygląd zewnętrzny lokomotywy: kabina maszynisty usytuowana jest po środku z uwagi na jej dwukierunkowość, posiada część socjalną i system klimatyzacji.
Lokomotywa otrzymała wyróżnienie za desing.
Szczegóły: www.pesa.pl
Jak to działa? Silnik wodorowy wytwarza energię na bazie odwróconej elektrolizy wody. Wodór ze zbiornika trafia do ogniwa paliwowego, gdzie następuje reakcja połączenia jonów wodoru w anodzie razem z tlenem w katodzie. Przepływ elektronów wytwarza energię elektryczną, która służy do napędzania całej maszyny. Drugim produktem reakcji jest czysta woda.
Inaczej, za wytwarzanie energii odpowiedzialne są 2 ogniwa wodorowe, które wytwarzają napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór natomiast pobierany jest ze zbiorników.
Wartością dodaną zorganizowanych targów jest nawiązanie współpracy pomiędzy partnerami biznesowymi dzięki którym zmniejszy się emisja CO2 w transporcie o 30% do roku 2030. Ponadto wzośnie zainteresowanie rozwojem technologii wodorowej i jej produkcji.
Partnerzy PESO Bydgoszcz:
Jastrzębska Spółka Węglowa bada możliwości wykorzystania wodoru oddzielonego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym w procesie koksowania. Ów gaz koksowy wykorzystywany będzie do produkcji czystego wodoru oraz produkcji pojazdów szynowych o napędzie wodorowym, ich magazynowania, eksploatacji i tankowania. Należy zaznaczyć, że Grupa JSW jest największym producentem wysokiej jakości węgla koksowego hard i znaczącym producentem koksu oraz węglopochodnych w UE pod względem wielkości produkcji. Strona: www.jsw.pl
Natomiast Grupa Azoty S.A. wdraża technologię wodorową opartą na ogniwach paliwowych i produkcji wodoru i amoniaku z odnawialnych źródeł energii, gdzie rocznie powstaje go ok. 420 tys. Wodór powstający w ich instalacjach, niewykorzystywany w dalszym procesie produkcji amoniaku oczyszczany jest do 99,99%. Grupa Azotyjest liderem branży nawozowo-chemicznej w Europie i jednocześnie największy producent wodoru w Polsce. Strona: grupaazoty.com
Spółka PKP będzie wykorzystywać pojazdy napędzane wodorem, ale także oferować usługi związane z transportem, ich eksploatowaniem i magazynowaniem. Ów Spółka jest największym przewoźnikiem towarowych w Polsce i jednym z największych w Europie; w ub. roku osiągnęła 4,74 mld zł przychodu i przewiozła ponad 119 mln ton towarów. Strona: www.pkpcargo.com
Natomiast Spółka Orlen inwestuje w budowę hubu wodorowego tj. instalację produkcyjną, infrastrukturę logistyczną oraz dystrybucję paliwa wodorowego, która w początkowej fazie produkować będzie ok.170 kg wodoru/ 1h (potem - ok. 600 kg/1h) i oferować usługi związane z magazynowaniem i tankowaniem. Tutaj wodór wytwarzany będzie w procesie elektrolizy, a doczyszczany metodą adsorpcji zmiennociśnieniowej (PSA). Jest to możliwe dzięki zasileniu elektrolizera energią elektryczną pochodzącą z odnawialnych źródeł. Spółka Orlen jest liderem na rynku paliwowym w skali kraju i Europy. Strona:www.orlen.pl
Warto zaznaczyć, że Polska jest 5. producentem wodoru na świecie i 3. w Europie. Obecnie wytwarza ok. miliona ton rocznie tego gazu, co stanowi 10–15 proc.Wodór w Polsce jest wytwarzany głównie przez rafinerie oraz zakłady chemiczne i wykorzystywany w procesach rafinacji oraz produkcji nawozów mineralnych oraz chemikaliów. Całość produkcji stanowi wodór wytwarzany z paliw kopalnych. CZYTAJ: RAPORT -2020r. Gospodarka wodorowa w Polsce,
REASUMUJĄC:
Rozwój technologii wodorowych w transporcie szynowym ma ogromne znaczenie dla całej polskiej gospodarki w związku z wdrażanym przez Komisję Europejską programem „Europejski Zielony Ład”, którego celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do roku 2050.
Budujmy i modernizujmy dworce kolejowe, trakcje kolejowe, magazyny i stacje paliw, bocznice, terminale przeładunkowe oraz lokomotywy, wagony, pociągi pasażerskie i tramwaje. Rozwijajmy branżę szynową z użyciem technologii wodorowej w ramach Polskiego Ładu!